تبلیغات
دست نوشته های کوهنورد نیشابوری - فاکتورهای روانی در مواجه با شرایط سخت

زندگی و لذت آزادی در اوج بلندی ها

فاکتورهای روانی در مواجه با شرایط سخت

نویسنده :داود مدقن
تاریخ:چهارشنبه 12 مرداد 1390-01:27 ب.ظ


مقدمه

فرض کنید که از گروه جدا افتاده اید , راه را گم کرده اید , مصدوم شده اید , ذخیره آب و غذای خود را از دست داده اید و ... به طور خلاصه در موفقعیتی اضطراری گرفتار آمده اید , چه می کنید؟

روشن است که دانستن یک سری از مهارتها و راه کار ها به شما کمک خواهد کردکه هنگامی که در چنین موقعیت هایی گرفتار شدید , برای سوال بالا بهترین جواب ممکن را داشته باشید. اما قضیه ای که بار ها و بارها مورد اثبات قرار گرفته این است که در چنین شرایطی فقط افرادی می توانند از دانسته ها و مهارت های خود استفاده کنند که بتوانند از لحاظ روحی خود را در شرایط خوبی نگه دارند. در اینجا به چند مورد خواهیم پرداخت که یادگیری و عمل به انها می تواند در کنار آموختن مهارت های زنده ماندن , شما را برای مواجهه با چنین موقعیت هایی آماده کند.

- خودتان را بشناسید

در هنگام تمرینات و زندگی روزمره , زمانی را به کشف آن چیزی که در درونتان است اختصاص دهید. نقاط قوت خود را بشناسید و انها را قویتر کنید , خود را گرفتار در وضعیت های دشوار و شرایط بحرانی تصور کنید و سعی کنید که عکس العمل های خود را محک بزنید.

- ترس را بپذیرید

سعی نکنید وانمود کنید که نخواهید ترسید. شروع کنید راجع به چیزها و موقعیت هایی که شما را می ترساند فکر کنید , به جاهایی که شاید مجبور شوید بدون کمک و به تنهایی خود را نجات دهید. آن موقعیت ها را بشناسید و از هر فرصتی برای تمرین در چنین موقعیت هایی استفاده ببرید. هدف این نیست که ترس را از خود برانید بلکه هدف این است که به نوعی آگاهی و اعتماد بنفس در مقابل چیزهایی که شما را می ترساند برسید.

- به بهترین ها فکر کنید و برای بد ترین ها آماده باشید.

در مورد شرایطی که در آن قرار دارید قضاوت عادلانه ای کنید و از این نگران نباشید. شرایط را آن طوری که هست ببینید و نه آنطوری که می خواهید.توقعات خود را در سطح شرایطی که در آن قرار دارید نگه دارید و در عین حال امیدوار باشید و به اتفاقات غیر منتظره خوب فکر کنید تا به شرایط بدی که ممکن است برایتان پیش آید.

- نگرشی مثبت اتخاذ کنید.

یاد بگیرید یک پتانسیل خوب در هر چیزی ببینید. این جستجو برای خوبی نه تنها باعث دلگرمی می شود بلکه تمرین خوبی برای قوت بخشی به قوه تصور و خلاقیت شماست.

به یاد داشته باشید چه چیزی در خطر است.

شکست در آماده کردن روحی خود در برابر شرایط بحرانی منجر به عکس العمل هایی نظیر: افسردگی , بی دقتی , بی خیالی , عدم اطمینان , ضعف در تصمیم گیری و تسلیم شدن زودرس در مقابل شرایط می شود. به خاطر داشته باشید چیزی که در خطر است زندگی شماست و زندگی دیگرانی که زنده ماندنشان بستگی به این دارد که آیا شما از پس سهم خود بر می آیید یا نه؟

- تمرین کنید.

در طی برنامه های طبیعت گردی و زندگی روزمره به تمرین کردن برای مواجهه با شرایط سخت اضطراری کنید. اثبات عملی مهارتهای شما در طی این تمرینات اطمینانی به شما خواهد داد که هرزمانی که به آنها احتیاج داشتید به کمکتان خواهند آمد. به خاطر داشته باشید که هر چه واقعی تر تمرین کنید در شزرایط واقعی بهتر نتیجه خواهید گرفت.

- تکنیک های مدیریت استرس را بیاموزید

افراد در مواجهه با شرایط اضطراری دارای پتانسیل بالایی برای انجام کارهای احمقانه هستند اگر آموزش ندیده باشند و خود را از لحاظ روانی برای مقابله با این شرایط آماده نکرده باشند و این در حالی است که کنترل شرایط اضطراری که در آن گرفتار می شویم در دست ما نیست وتنها چیزی که برای ما قابل کنترل است , عکس العمل ها و پاسخ ما به آن شرایط است. یاد گرفتن تکنیک های مدیریت استرس به طور معنا داری قابلیت های شما را برای آرام ماندن و تمرکز بر روی کارتان و زنده نگه داشتن خود و دیگران بالا می برد . تکنیک هایی از قبیل آرامش( (relaxation ,مدیریت زمان و ...

به خاطر داشته باشید که "اراده و میل به زنده مانده" فقط در صورت "امتناع از هرگونه زنده ماندن" قابل طرح و بررسی است.

نوشته شده توسط : مهدی کریمی پور .... گروه فراز شهرکرد ...



داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
Can you get taller with yoga?
دوشنبه 16 مرداد 1396 11:34 ب.ظ
Awesome blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere?
A theme like yours with a few simple tweeks would really make my blog stand out.

Please let me know where you got your theme. Thanks
Can better posture make you taller?
شنبه 14 مرداد 1396 04:06 ق.ظ
Great information. Lucky me I came across your site by chance (stumbleupon).

I have book marked it for later!
lottelette.hatenablog.com
چهارشنبه 3 خرداد 1396 08:31 ب.ظ
Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point.
You definitely know what youre talking about, why waste
your intelligence on just posting videos to your blog when you could be giving us
something informative to read?
a
سه شنبه 10 آبان 1390 04:32 ب.ظ
سلام
در غربت مرا به خاطرات نوجوانی
درنیشابور بردی.
ممنونم
پاسخ داود مدقن : جیگرتو محمد جان.
دوست
دوشنبه 31 مرداد 1390 09:48 ب.ظ
روزی چند بار لینکهاتو پاک میکنی ؟
پاسخ داود مدقن : با سلام

من لینکی پاک نکردم.
sسیدرضا
چهارشنبه 26 مرداد 1390 07:47 ب.ظ
من که خیلی استفاده کردم
فرید
پنجشنبه 20 مرداد 1390 09:41 ق.ظ
سلام داود جان
باور بفرمائید من هم دلم تنگ شده براتون و مثل اینکه تهران که اومدم باید یک صعود قلم کوچک تهرانی راه بیاندازیم.حتما تماس خواهم گرفت و دوست دارم با بقیه بچه ها یک روزی را دور هم جمع بشیم.
به امید دیدار
پاسخ داود مدقن : منتظرتم.
سعید قافلانتی
چهارشنبه 19 مرداد 1390 11:05 ق.ظ
مطالب مفید و کاربردی بود
متشکرم
امدیوارم هیچ وقت راه را گم نکنید !
شازده کوچولو
چهارشنبه 12 مرداد 1390 02:06 ب.ظ
جالبه داود جان
نمی شه اول با شرایط سخت مواجه شد بعد آماده شد.
2 دفعه سرم اومده که خدارو شکر موفق بودم
پاینده باشی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo