تبلیغات
دست نوشته های کوهنورد نیشابوری - اهمیت ونقش باطوم در پیاده روی و صعود

زندگی و لذت آزادی در اوج بلندی ها

اهمیت ونقش باطوم در پیاده روی و صعود

نویسنده :داود مدقن
تاریخ:شنبه 8 اسفند 1388-11:02 ب.ظ

اهمیت ونقش باطوم در پیاده روی و صعود: 

                                              

اگر چه نقش آماده سازی در کوهنوردی غیر قابل بحث است ولی در عین حال بدن انسان ممکن است در معرض سختی ها و فشارهای طبیعی قرار گیرد ، وزن ترکیبی بدن انسان و کوله پشتی فشار قابل ملاحظه ای را به روی زانوها ، پاها ، رانها و ستون فقرات  وارد می سازد که ورم مفاصل و دیسک کمر از نتایج آنها هستند. تعداد کوهنوردانی که از درد زانو و ناراحتی کمر می نالند کم نبوده و نباید آنها را کم اهمیت تلقی کرد. بنابراین بیشتر کوهنوردان و راهپیمایان خود را با باطومهای اسکی تلسکوپی مجهز می کنند که مهمترین تبلیغ برای این باطومها خود آنها هستند ،اگر چه استفاده از باطومها در پیاده روی و کوهپیمایی نمی تواند آسیب وارده به زانوها و مفاصل را التیام بخشد ولی برای جلوگیری و کاهش چنین صدمه هایی در آینده میتواند مفید باشد . با هر بار استفاده از باطوم اسکی 5 تا 8 کیلوگرم سنگینی از قسمتهای پایین تر بدن کاسته میگردد که این معادل 13 تن در طول یک ساعت پیاده روی زمین مسطح میباشد و این مقدار در هنگام پایین آمدن از سرازیری به 34 تن میرسد. انتقال فشار از قسمتهای تحتانی به قسمتهای فوقانی بدن علاوه بر حفاظت از مفاصل ( زانوها) باعث پخش یکنواخت فشار میگردد که در نتیجه کوهنورد کمتر احساس خستگی می کند این یک حقیقت جالب توجه است که اگر در خلال یک برنامه متوسط با 4 ساعت صعود و 3 ساعت فرود از باطوم اسکی استفاده شود ، کاهش فشار وارده بر اندام تحتانی بدن بطور تقریبی به اندازه 200 تن مشاهده می شود. باطوم ها می توانند موقع پیاده روی هم مفید باشند ، آنها از طریق زیر به حفظ تعادل نیز کمک می کنند:


– در زمین های لغزنده و خیس

2 – روی برفی که وقتی که مسیر و راهها از برف پوشیده شده است

3 – روی خط الراس هنگام باد یا هوای طوفانی

4 – روی سنگریزه های سست یا تخته سنگها در زمین سخت و دشوار و یا در هوای بد و نامناسبی که باطوم از سر خوردن جلوگیری میکند و از خطر احتمالی می کاهد

5 - ............

 

نحوه استفاده از باطوم :

آهنگ منظم راه رفتن با باطوم، نفس كشیدن را آرام مى‏كند و بنیه را افزایش مى‏دهد، در نتیجه در پیاده روى در سر بالائیها، ریه ‏ها بهتر كار مى‏كند . استفاده از باطوم كشیدگى مفاصل و ماهیچه ‏ها را كم مى‏كند و بنابراین براى جلو گیری از كشیدگى پیشنهاد میشود . نتیجه استفاده از باطوم كشیدگى زانو را تا مقدار زیادی كاهش مى‏دهد . در زمین مسطح: رول باتوم‏ها را طورى تنظیم كنید كه با دستها زاویه 90 درجه را داشته باشند . هنگام اریب رفتن : در شیب پائین، باطوم بلندتر و در شیب بالا، باطوم كوتاهتر شیب به طرف پائین: طول باطوم را زیاد كنید تا از خم شدن جلوگیرى شود . شیب به طرف بالا: طول باطوم را كم كنید تا مطمئن شوید وقتى باطوم را زمین مى‏گذارید بیش از حد كشیده نمى‏شود. تنظیم طول: بارها ثابت شده است كه مكانیسم قفل آن از پلیمرى است كه 100% زنگ نمى‏زند و حتى در دماى پائین سریع و مطمئن تنظیم مى‏شود . براى باز كردن حالت قفل شدگى قسمت بالا را بگیرید و قسمت پائین را به چپ بچرخانید، هر دو قسمت بالا و میانى را تا اندازه دلخواه بكشید . براى قفل كردن قسمت بالا را بگیرید و قسمت پائین را به راست بچرخانید. تغییر ساده (راكت برف) باتوم با چرخشى كوتاه میتوانید به آسانى سبد را بین تابستان و زمستان تغییر دهید. با چرخش به سمت چپ سبد از حالت ثابت خارج مى‏شود. و به سبد زمستان یا تابستان تغییر پیدا مى‏كند، با چرخش به راست سبد جدید ثابت مى‏شود .

    




داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
How much does it cost to lengthen your legs?
جمعه 17 شهریور 1396 01:46 ب.ظ
Excellent blog here! Also your web site loads up fast!
What web host are you using? Can I get your affiliate link to your
host? I wish my site loaded up as fast as yours lol
What causes painful Achilles tendon?
شنبه 11 شهریور 1396 09:31 ب.ظ
Excellent blog! Do you have any tips and hints for aspiring writers?
I'm planning to start my own blog soon but I'm a little lost on everything.
Would you advise starting with a free platform like Wordpress
or go for a paid option? There are so many choices out there
that I'm totally overwhelmed .. Any recommendations? Kudos!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر




Admin Logo
themebox Logo